Living Moments - N°3 Edition 2015/16

“discover light within a broader perspective”. Impressed by the natural beauty around him, the designer created floral patterns in dazzling colours and painted them onto thousands of metres of silk, the fabric used in his collec- tions. To present those collections, he rented a small bou- tique in the city centre. Then, in 1996, Dahan launched his KITZ magazine, which provided a media channel through which to present his works. The role of sheer chance in directing the course of our lives revealed itself in 1998, after a customer accidently knocked over the tripod on which Dahan’s analogue camera was moun- ted during a photo shoot. When he developed the film from that day, he could scarcely believe his eyes: clearly damaged in the accident, the camera had produced images that Dahan found fascinating. He set out and began a series of pictures taken with the damaged pho- tographic objective, which had a blocked focus and a crack in its lens. With impressive results: artistic images reminiscent of impressionism or of pictorialism (a move- ment inspired by impressionism). Dahan dubbed this style “imagism”, an artistic form that, although based in rea- lity, distorted and reinvented the ostensibly preset rules of light. There is something random about the images; they invite the observer to use his or her imagination to interpret them, developing a certain dynamic of their das Paar dazu, sich in Elfis Geburtsstadt Kitzbühel nie- derzulassen. Die alpine Umgebung verhalf Paul Dahan dazu, „das Licht unter einem weiteren Blickwinkel zu entdecken“. Beeindruckt von der Schönheit der Natur, entwarf der Designer florale Muster in den schillerndsten Farben, bemalte damit tausende Laufmeter an Seide und fertigte damit seine Kollektionen an. Um diese zu präsen- tieren, mietete er sich in einer kleinen Innenstadt-Boutique ein. 1996 rief Dahan schließlich sein Magazin KITZ ins Leben. Dieses gab ihm die Möglichkeit, seine Werke auch medial zu präsentieren. Dass manchmal im Leben der Zufall Regie führt, bewies sich 1998: Während eines Fotoshootings stieß ein Kunde versehentlich das Stativ um, auf dem seine analoge Kamera montiert war. Als er den Film schließlich entwickelte, traute er seinen Augen kaum. Ganz offensichtlich hatte die Kamera durch den Unfall Schaden genommen, doch die davon beeinfluss- ten Bilder faszinierten ihn. Dahan zog los, verwendete die beschädigte Optik, deren Schärfe blockiert war und die einen Riss in der Linse aufwies, und startete eine Serie von Bildern. Das Ergebnis war imposant: es entstanden Kunstbilder, die stark an den Impressionismus, bezie- hungsweise den daraus hervorgehenden Picturialismus, erinnerten. Dahan bezeichnet diesen Stil als „Imagism“, eine Kunstrichtung, der die Realität zwar zugrunde liegt, Imagism Fotos: Paul Dahan, www.pauldahan.com 7TaTYR 8ZXPY_^ Edition 3 · 2015/16 40

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